Guy_Fawkes

Retrat de Guy Fawkes, artista desconegut.

Sant Tomàs declara que un tirà és qui va en contra del bé comú i actua en benefici privat. Així, un líder que es mou solament per beneficis privats, és legítim d’eliminar-lo. Aquesta idea de la justícia divina serà un principi que molts homes i dones al llarg dels segles aniran explotant; en diran “pel bé comú” del poble, del regne o de la república. Tot i que abans de la teorització que fa Sant Tomàs, un dels exemples més coneguts que en podem trobar, en el qual es basà el filòsof, va ser l’assassinat de Cèsar en mans del Senat Romà, pel bé comú. Aquest segurament seria l’exemple més clar de magnicidi que es pot intentar justificar, com el de molts emperadors romans i, posteriorment, de Papes de Roma. D’entre aquests, els casos més evidents seran els Papes disposats per l’Emperador, molts dels quals moriran en mans de la seva pròpia cúria papal, amb l’escusa que feien cas a l’Emperador; sí, en l’actualitat, seria un “for the whatch” de Game of Thrones.

Gavrilloprincip

Gavrilo Princip, assassi de Francesc Ferran d’Austria

Però al llarg dels segles aquesta idea va perdurar: en especial durant les Guerres de Religió franceses, concretament amb l’assassinat d’Enric III de França per part del monjo dominic Jaques Clemen al any 1589Un altre d’aquests casos serà el de Guy Fawkes i la seva Conspiració de la Pòlvora per fer volar pels aires el parlament Britànic al any 1605, ja que, de fet, la seva idea era atemptar contra Jaume I d’Anglaterra. Més endavant, aquesta idea sobreviurà a la Il·lustració i molts revolucionaris l’aplicaran al seu discurs. Un dels pocs que van tenir èxit va ser John Wilkies Booth el 1865 contra Abraham Lincoln i l’últim d’aquesta llista, segurament dels més famosos, va ser l’any 1914, quan Gavrilo Princip va matar al princep Francesc Ferran d’Austria amb una pistola -la metxa que encendrà el polvorí europeu per a la Ia Guerra Mundial.