Cercar a Aborigine

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Search in pages
debat
efemerides
numeros
destripant
curiositats
vides_paralleles
histories_esport
reaccions_medievals
ressenya
origens
popup_theme
elementor_library
Filter by Categories
Actualitat
Anècdota
Article
Cròniques
Curiositats
Debats Historiogràfics
Deformant la història
Editorial
Entrevista
Número 0
Número 1
Número 10
Número 11
Número 12
Número 13
Número 14
Número 15
Número 16
Número 17
Número 18
Número 19
Número 2
Número 20
Número 21
Número 22
Número 23
Número 24: Especial relacions Catalunya-Espanya
Número 25
Número 26
Número 27
Número 28: Especial Desobediència Civil
Número 29
Número 3
Número 30
Número 31: 50 anys del maig del 68
Número 32
Número 33
Número 34
Número 35
Número 36
Número 36. Especial Primera Guerra Mundial
Número 37
Número 38
Número 39
Número 4
Número 40. Especial Guerra Civil
Número 41
Número 42
Número 43
Número 44
Número 45
Número 46
Número 47
Número 48
Número 5
Número 6
Número 7
Número 8
Número 9
Ressenyes
Revistes
Sin categoría
Últimes novetats

‘Els afusellaments del tres de maig’ és una de les obres més famoses del pintor Francisco de Goya. Una pintura que il·lustra els fets del 3 de maig de 1808: mostra l’execució de diverses persones que van ser detingudes a Madrid per participar en un alçament contra les tropes franceses a Espanya.

Els esdeveniments que van conduir a aquesta situació són prou coneguts: Napoleó va sol·licitar al govern espanyol l’entrada de les seves tropes per conquerir Portugal, però les veritables intencions de l’emperador francès eren les de conquerir tant el país lusità com Espanya, on volia (i va aconseguir) que governés el seu germà, Josep Bonaparte. Quan aquestes intencions van quedar en evidència, i ja era clar que Napoleó tenia el control sobre la política espanyola, va esclatar una lluita armada als carrers de Madrid després que les tropes franceses obrissin foc contra la multitud (els famosos fets del dos de maig). Amb motiu de venjança i d’alliçonar als rebels, els francesos van afusellar tots els detinguts acusats d’haver participat en l’aixecament.

tres de mayo
El quadre de Goya “Els afusellaments del 3 de maig de 1808”.

La de Goya no era la primera representació d’una execució, però sí el primer cop que els afusellats es presentaven en grup, ja que normalment apareixien de forma individual. L’atenció es centra en l’home vestit amb camisa blanca i els braços estesos, sobre el que recau la llum. En ell, hi trobem elements cristians, com els colors blanc i groc de la seva indumentària, que són els del Vaticà, i un estigma de la passió a la seva mà dreta, símbol de la mort d’un innocent davant la barbàrie. A més, la posició dels seus braços també és una referència a la crucificació, mentre mira a la mort de cara: és representat com un valent. En canvi, els soldats se’ns mostren d’esquena: són rostres anònims, màquines de matar que compleixen les ordres.

"L'afusellament de l'emperador Maximilià", de Manet, és un clar exemple de la influència de la pintura de Goya.
“L’afusellament de l’emperador Maximilià”, de Manet, és un clar exemple de la influència de la pintura de Goya.

Goya va pintar aquesta obra (juntament amb la seva parella, “El dos de maig de 1808 a Madrid”) l’any 1814, just quan va acabar la guerra. Van ser dos els motius que el van impulsar a fer-ho: d’una banda, volia mostrar els horrors que causa la guerra, d’aquí que veiem la cruesa dels cadàvers sagnants. I de l’altra, volia combatre la seva fama d’afrancesat després de seguir com a pintor a la Cort de Josep Bonaparte. La fama que va adquirir l’obra va més enllà del seu context històric i l’heroïcitat de les persones representades, ja que es tracta d’una pintura que va ser trencadora en diversos aspectes, i va influir a artistes com Manet.

 

0 comments

XHTML: You can use these tags: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>