Cercar a Aborigine

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Search in pages
numeros
debat
efemerides
ressenya

Còmic i història: un relat d’èxit

L’editor (i una mica, també historiador) Gonzalo Pontón afirmava en una entrevista a Ab Origine que allò que més èxit té en el món editorial de les ciències socials i humanístiques és la història. Però també és cert que els dies heroics en què ell mateix fundà Crítica (1976), quan l’assaig històric es venia prou generosament a Espanya han acabat. Malgrat que la població espanyola és més àmplia ara que la dels inicis de la democràcia, el nombre d’assaigs històrics que es venen és bastant menor, amb una caiguda especialment abrupta en la darrera dècada, afirma l’editor de Pasado & Presente, Ferran Pontón.

Existeix des de fa temps una certa preocupació en el món de l’assaig històric sobre com aconseguir reenganxar el públic general amb aquest gènere. O, plantejat d’una altra manera, com tornar a fer atractiva la Història per al màxim nombre de lectors possible, especialment per a un sector del públic molt concret: el jove. La resposta ha arribat (o arriba) en forma de còmic.

Ja fa uns quants anys que el còmic i la història iniciaren una unió fructuosa a Europa i a Espanya. Ja sigui basant-se en fets històrics més localitzats o en la microhistòria (en el cas espanyol, els episodis familiars dels autors i la memòria històrica ha calat especialment entre els creadors), adaptant la realitat històrica o tot a la vegada. Pensem en clàssics, com ara Maus; però també en obres més recents com Picasso en la Guerra Civil, ¡Serán nuestros!, La muerte de Stalin, El grito del pueblo, La balada del Norte, les obres del català Jaime Martín… La fórmula ha sigut un èxit i els títols han anat a més.

Però no han sigut únicament les editorials, com ara Norma, especialitzades en còmic, qui han fet una aposta per fusionar història i còmic. Recentment, per exemple, dues editorials catalanes amb un ampli catàleg d’assaig històric han aprofitat el còmic per explicar fenòmens del passat a partir de relats més o menys inventats o interpretacions artístiques; allunyant-se, per tant, de la manera com tradicionalment havien explicat la història. L’editorial Rafael Dalmau va publicar recentment una cuidada història de bruixes a la Catalunya de 1617 i encara més a prop, Pagès Editors ha donat llum a un còmic sobre la Vaga de la Canadenca i Salvador Seguí.

Darrerament, algunes editorials han anat adaptant, fins i tot, els seus assaigs històrics a aquest format: Debate ja ho va fer, per exemple, amb el clàssic sobre la Guerra Civil espanyola, de Paul Preston. En aquesta darrera tipologia de còmics, cal emmarcar la producció del llibre La Segunda Guerra Mundial. Una historia gràfica.

Explicar la Segona Guerra Mundial amb vinyetes

Pasado & Presente ja va publicar la traducció al castellà del que és, segurament, un dels millors llibres escrits mai sobre el conflicte: La Segunda Guerra Mundial, de l’imprescindible historiador militar Antony Beevor. Ara, ha volgut fer un pas més enllà i adaptar-ho en format de còmic, gràcies a les il·lustracions d’Eugènia Anglès, la qual ha fet un minuciós treball de reconstrucció fidedigna dels escenaris, personatges, uniformes, equipaments, etc. dels soldats i de la guerra… i lligant-ho al text adaptat per Gonzalo Pontón.

El còmic reïx en una tasca titànica: adaptar en un còmic (si bé força gruixut) un dens assaig històric original de més 1200 pàgines i ser capaç de captar els punts més essencials del llibre i plasmar-los en el mateix. Si bé també és cert que en algun moment, la densitat de la informació podria descol·locar al lector més novell (la quantitat d’informació sobre moviments militars, localitzacions geogràfiques, noms propis, etc. és considerable i a vegades costa d’ubicar).

En qualsevol cas, el còmic serà indubtablement una bona manera de fer més atraient per al públic general (i el jove) una obra que és de referència obligada per entendre el conflicte més destructiu de tota la història i que acabaria de marcar definitivament el calamitós segle XX.

El còmic, igual que l’assaig, depassa els tòpics. En lloc d’iniciar l’obra amb la invasió nazi de Polònia (el setembre de 1939), data tradicional en què hom fixa l’inici de la Segona Guerra Mundial, Beevor comença narrant l’extraordinària història del soldat coreà Yang Kyoungjong (qui serví en els exèrcits nipó, soviètic i alemany i fou capturat finalment per soldats nordamericans) per explicar l’abast mundial del conflicte i la indefensió de la gent comuna durant tota la guerra (que posà fi a la vida de més de seixanta milions de persones); però també ho fa explicant les primeres trifulgues armades entre el Japó i la Unió de Repúbliques Socialistes Soviètiques (URSS), entre el maig i setembre de 1939 a Mongòlia. La victòria soviètica fou essencial perquè el Japó decidís centrar els seus esforços en les colònies europees que acabaria conquerint en els mesos següents i que l’acabaria conduint al seu xoc fatal amb els Estats Units d’Amèrica (EUA) un any després.

Un parell de vinyetes del còmic. Font: Zenda Libros

La narració també defuig una temptació llaminera: i és la de focalitzar bona part dels esforços en les grans batalles sobradament conegudes pel gran públic o centrar-se en la Blitzkrieg i el morbo de la possible victòria nazi durant els primers anys del conflicte. En lloc d’això, aconsegueix ser equànime amb el conflicte en general. Més de la meitat del còmic es narra després de la gran derrota alemanya de Stalingrad (agost 1942 – febrer 1943) i posa l’accent en altres operacions i fronts de guerra que, si haguessin anat diferent, podrien haver alterat prou el final de la guerra. Exemples d’això podrien ser l’Operació Torch (1942), l’ofensiva nazi de Kursk (abril – agost de 1943) o la batalla d’Okinawa (abril – maig de 1945), la qual condicionà l’estratègia sobre com els EUA havia d’encarar el final del conflicte amb el Japó. Conèixer al detall operacions més menystingudes o menys mimades per les grans produccions cinematogràfiques o la cultura popular poden desfer també certes assumpcions sobre el final de la guerra, com ara una suposada major facilitat per les tropes aliades a l’hora d’acabar amb les forces de l’Eix. La conquesta de Berlín (abril – maig de 1945) per part dels soviètics, amb una Wehrmacht ja agonitzant, per exemple, se saldà amb 352.425 baixes (un terç del qual moriria).

Però Beevor també és capaç d’abstreure’s. Lluny de ser una freda narració dels fenòmens estrictament militars (malgrat que és on es posa, lògicament, l’accent), el còmic trena l’explicació dels moviments bèl·lics amb la contextualització política i els fenòmens que influïren en el desenrotllament de la guerra i l’horror de la planificació i execució per part dels nazis i la posterior descoberta de l’Holocaust per part dels Aliats, especialment per part de l’Exèrcit Roig, durant els darrers mesos de la guerra.

Està clar que el còmic adaptat de Pasado & Presente compleix amb escreix els objectius pels quals va ser creat. L’editorial barcelonina, doncs, no ha fet més que apuntar-se que a una tendència creixent: emprar el còmic com a eina de divulgació històrica, en aquest cas, metamorfosant un assaig. Si comparem el nivell del detall, les 1200 pàgines de l’assaig clàssic sempre guanyaran l’adaptació gràfica, però l’exhaustivitat absoluta no és l’objectiu perseguit, i tampoc hauria de ser-lo en cap adaptació gràfica d’aquestes característiques.

Certament, és un format nou i amb el qual és possible que hàgim d’esperar per valorar quins són els resultats d’aquesta mena de divulgació, però no crec que ningú pugui negar-ne l’eficàcia. L’element visual crida més l’atenció i pot ser un poderós mecanisme d’atracció per a les noves generacions. I per a les no tan noves, aquest còmic continua sent un llibre igualment vàlid per a tots aquells que vulguin començar a conèixer la Segona Guerra Mundial, o saber-ne més.

0 comments

XHTML: You can use these tags: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>